Změnu trvalého pobytu hlásíte na úřadě ve městě s vaší novou adresou. Potřebujete buď fyzickou přítomnost nájemníka, nebo souhlas s úředně potvrzeným podpisem majitele. Bude vás stát 50 korun, ale vyřízení je poměrně rychlé. Nezapomeňte si vzít na úřad občanku, jelikož se vám zde znehodnotí a dodá lístek o ohlášené změně bydliště.
Co nejdříve je třeba si zajít zařídit novou občanku. Tuto změnu proveďte jako první. Zřízení je zadarmo a nový občanský průkaz budete potřebovat k dalším krokům. Je třeba totiž do 30 dnů ohlásit na pojišťovně změnu. Měla by být již zaevidovaná, avšak pokud by nastal problém, mohou vám udělit za neoznámení pokutu. Pro ověření předložíte novou občanku.
Dále je třeba změnit údaje ve vaší bance. V nastavení internetového bankovnictví je třeba nové bydliště ověřit číslem OP, dále i oboustrannou kopií vašeho průkazu. Můžete si samozřejmě dojít i osobně na pobočku s novou občankou.
Samozřejmostí je ohlášení nového bydliště v práci, poté byste měli vyřídit i svého operátora, jelikož si u nich často vyřizujete smlouvy a vyhnete se tak případným nepříjemnostem. Nejlepší způsob je vyřizování nového tarifu. Osobně jsem totiž během změny bydliště zařizovala přechod od jednoho operátora k jinému, a zároveň rovnou novou smlouvu. Díky tomu jen zadáte číslo občanky při zakládání a nemáte žádné jiné starosti.
Je třeba si vyřídit i lékaře a školu. Ve škole existují formuláře, kde jen zadáte novou adresu, u lékaře budete muset pravděpodobně volat a domluvit se. Nicméně všechny tyto místa jsou důležitá, stejně jako aby věděli, jak se jmenujete.
Taky tedy, popořadě a jednoduše, co vše zařídit:
1. Občanský průkaz
2. Pojišťovna
3. Banka
4. Práce/Škola
5. Lékař
6. Telefonní operátor
Většina důležitých změn se dá zařídit z pohodlí domova, vše je dnes elektronické. Pro novou občanku si smíte přijít až tehdy, když vám přijde SMS, nemusíte z práce spěchat do banky a ušetříte takto spoustu času. Proto se nebojte vyřizování.